Terugblik Ambtelijk Platform 21 november Apeldoorn
Op de eerste vrieskoude en spekgladde ochtend van november kwamen we als Ambtelijk Platform bijeen in de Voorlichtingsruimte van de RWZI in Apeldoorn. Een diversiteit aan onderwerpen is die ochtend de revue gepasseerd. Hieronder een korte samenvatting en linken naar de presentaties.
Waterwaardekaart buitengebied Barneveld en Ede
Enna Klaversma, strategisch adviseur water bij RHDHV, presenteerde de uitkomsten van een onderzoek naar de gemeentelijke drukrioleringsstelsels van Barneveld en Ede.
De vraag was hoe de gemeenten in de toekomst om moeten gaan met beheer en ontwikkelen van deze stelsels? Het agrarische buitengebied verandert geleidelijk van functie, bewoning neemt toe, defensie breidt uit en het seizoen van grote aantallen campinggasten wordt langer. Daarnaast vraagt klimaatverandering en toenemende kans op langdurige droogte om een andere omgang met (afval)water, welke kansen biedt decentraal zuiveren en lozen?
In opdracht van gemeenten Barneveld en Ede, Waterschap V&V en het PWVE heeft RHDHV de drukrioleringsstelsels in kaart gebracht. Vervolgens zijn analyses gemaakt van mogelijke kansen om meerwaarde te creëren door mogelijk efficiëntere inrichting van de systemen, of hergebruik van decentraal gezuiverd afvalwater.
De afvalwaterstromen rond Stroe en Garderen blijken potentieel interessant te zijn qua volumes en ligging in het stelsel, om mogelijkheid van decentraal zuiveren en lozen nader te onderzoeken.
Lees hier de eindrapportage drukriolering Barneveld en Ede
De waterkringlopen sluiten, een lange termijn visie op zuiveren
Waterschap Vallei en Veluwe staat voor grote opgaven de komende decennia rondom de kerntaak ‘zuiveren’. Niet alleen is er een forse toename van het volume afvalwater door meer inwoners en bedrijven. Ook worden de eisen voor de zuiveringsgraad van (afval)water aangescherpt in het beleid voor de Kader Richtlijn Water en de nieuwe EU richtlijnen voor verwerking van stedelijk afvalwater. En dan spelen er nog zaken als personeel, cybersecurity, circulariteit en netcongestie. Om antwoord te geven op al deze uitdagingen heeft het waterschap een langjarige visie opgesteld die richting geeft voor de aanpak en het beleid.
De visie gaat expliciet ook in op de relatie met de omgeving en de andere stakeholders in de waterketen: drinkwaterbedrijf Vitens en de gemeenten.
Taco Sikkema, teamleider zuiveren, gaf een bevlogen presentatie over de achtergronden en hoofdlijnen van de visie.
Zie hier het document: De waterkringlopen sluiten, een lange termijnvisie op zuiveren.
Meedenkers gevraagd voor de doorwerking van de visie op de samenwerking met gemeenten
Marijke Jaarsma en Sandy Hofland, (strategisch) beleidsadviseurs bij de afdeling Waterketen en Duurzame Ontwikkeling, zijn – aansluitend op het verhaal van Taco – met de zaal in gesprek gegaan over de raakvlakken van de visie met het gemeentelijk beleid.
In de visie van het waterschap is gesteld dat circa 15% van het investeringsbudget beschikbaar zal komen voor de samenwerking in de waterketen buiten de hekken van het waterschap. Ook wordt er in de visie gesproken over het ontwikkelen van een ‘influent strategie’ en het herintroduceren van ‘afvalwater akkoorden’ met partners.
OPROEP
Marijke en Sandy deden de oproep voor beleidsadviseurs van gemeenten om zitting te nemen in een werkgroep om kaders voor zo’n influent strategie en afvalwaterakkoorden mee uit te denken. Wie daar meer over wil weten, kan contact opnemen met Marijke of Sandy. Ook vragen zij om meedenkers voor de nieuwe ontvlechtingsbijdrage, een van de acties in het kader van de Klimaattop Vallei en Veluwe.
Concept- Jaarplan PWVE 2025
Charles Rijsbosch gaf een korte presentatie van de hoofdlijnen uit het concept-jaarplan 2025 voor het PWVE.
Inmiddels is het jaarplan ongewijzigd vastgesteld in het Bestuurlijk Overleg van het platform op 28 november.
Bekijk hier het Jaarplan PWVE 2025
Rondvraag over tariefdifferentiatie
In de rondvraag melden Kaylee van Rooij en Manon Wille van Renkum dat zij het onderzoek naar mogelijke tariefdifferentiatie in de rioolbelasting voor particulieren hebben gestopt. De conclusie is dat er vast betere methoden zijn om inwoners te stimuleren om hun hemelwaterafvoer af te koppelen van het riool, naast wat Renkum al doet (zoals de Klimaatkeet). Gemeente Son & Breugel werkt met een tariefdifferentiatie, maar de betrokken ambtenaar twijfelt sterk aan de effectiviteit van de regeling, die bovendien de gemeente veel werk kost.